معجزة الثقافه القبطيه
صمود الثقافه القبطيه و تواصلها لحوالى 2000 سنه بيعتبر حاجه اعجازيه.
معجزة الثقافه القبطيه
undefined
صمود الثقافه القبطيه و تواصلها لحوالى 2000 سنه بيعتبر حاجه اعجازيه.
الثقافه القبطيه ثقافه عريقه بتمتد جذورها لمصر الفرعونيه و هى ثقافه ماهياش هشه و دليل كده انها اتماسكت و وقفت بصلابه لحوالى 2000 سنه قدام كل محاولات التهميش و حتى التدمير بطريقه ممكن تتوصف بإنها اعجازيه. كل اللى استعمروا مصر من رومان و بيزنطيين و عرب و اتراك و فوقيهم الارساليات الكاتوليكيه حاولوا يفنوا الثقافه القبطيه و استخدموا كل اساليب الخسه و الترهيب لكن ماقدروش. قوة الثقافه القبطيه ماكانتش بسبب قوه عسكريه أو قدرات حربيه بيتمتع بيها الأقباط لكن كانت نابعه من إيمان و تشبث بالقوميه القبطيه اللى مركزها كان عبر تاريخ مصر القبطيه الكنيسه المصريه القبطيه. سلاح الاقباط ماكانش سيف و لا رمح لكن كان التعبير الحضارى بحاجات زى ايقونه أو حته قزاز مرسومه عليها رسومات بسيطه. عطاء الثقافه القبطيه عمره مااتوقف و شارك الأقباط مشاركه حضاريه فى كل مراحل التاريخ المصرى حتى و هما تحت اشد الضغوط. تاريخ مصر القبطيه هو تاريخ الشعب القبطى بمعناه الاثنولوجى و الثيولوجى ، هو تاريخ و حضارة و ثقافة شعب واجه تحديات كبيره عبر عشرين قرن قدم فيها تضحيات ضخمه و آلاف الشهداء فى سبيل عدم التنازل عن وجوده و أرضه و كنيسته.
فهرست
1. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 21
2. ↑ Aziz Surial, p.5
3. ↑ Herodotus, p.142
4. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 25
5. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 75
6. ↑ Herodotus, p.159
7. ↑ قوميات اوروبيه كتيره دابت فى الثقافه الرومانيه و اتحولت لقوميه و ثقافه لاتينيه.
8. ↑ اسامى " هيروغليفى " و " هيراطيقى " و " ديموطيقى " من اختراع المؤرخ اليونانى هيرودوت اللى زار مصر و طاف فيها حوالى سنة 450 قبل الميلاد. الخط الديموطيقى ظهر فى عصر الاسره الخمسه و عشرين بعد الخط الهيراطيقى و ابسط منه. ظهور الخط الديموطيقى ما خلاش الهيروغليفى و الهيراطيقى يختفوا و استمرت الكتابه بالتلت انواع فى نفس الوقت.
9. ↑ زوجات الملوك البطالمه و اخواتهم و امهات الامبراطره الرومان و ستتاتهم اتعملوا الهه فى مصر ، الشاب انطنوس خليل الامبراطور أدريانوس اتعمل هو كمان إله.
10. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 28
11. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 26
12. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 43
13. ↑ منسى يوحنا، 180
14. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 41
15. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 24-23
16. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 24-23
17. ↑ ابن تغرى، 41 و 61 /ج1
18. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 25
19. ↑ المصرى الحديث ( العاميه ) بعد ما بقت لغة الغنا و النصوص المسرحيه و السينمائيه فى مصر بقت كمان لغة الكلام بين مستخدمين الانترنت المصريين و بقت شايعه فى التعليقات اللى بتنشرها الجرانيل الالكترونيه
20. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 75
21. ↑ كريستوفر داوسون، أصول أوروبا، حسين فوزى، 161
22. ↑ كريستوفر داوسون، أصول أوروبا، حسين فوزى، 161
23. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 43
24. ↑ منسى يوحنا، 145-147
25. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 43
26. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 52
27. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 97-98
28. ↑ Britannica, p.487/vol.6
29. ↑ الجيش الاصلى اللى حارب البيزنطيين فى الفرما كان بيتكون من 4000 محارب ، لكن عدده كان بيزيد مع تقدم عمرو بن العاص ، فبعد انتصاره فى الفرما اتبعت له مدد بيتكون من 4000 محارب ، و بعد ما اتوغل فى مصر و وصل لبابليون اتبعت له جيش تالت عدده برضه 4000 محارب. -(ابن إياس 95/ج1)
30. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 99
31. ↑ روفيله، 53-54
32. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 104
33. ↑ روفيله، 58-59
34. ↑ منسى يوحنا، 307
35. ↑ Britannica, p.487 and 488 /vol.6
36. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 107
37. ↑ روفيله، 56-55
38. ↑ روفيله، 51-52
39. ↑ روفيله، 56
40. ↑ روفيله، 57-58
41. ↑ حسين فوزى، 138
42. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 106
43. ↑ روفيله، 70
44. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 24-23
45. ↑ محمد البدرى
46. ↑ المقريزى، المواعظ، 127-128/ج1
47. ↑ روفيله، 72-74
48. ↑ روفيله، 81
49. ↑ المقريزى، المواعظ، 128-131/ج1
50. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 107
51. ↑ المقريزى، المواعظ، 159/ج1
52. ↑ روفيله، 103-104
53. ↑ ابن إياس ، 159-160/ج1
54. ↑ الفرغانى : نسبه لفرغان فى مركز ديرب نجم فى محافظة الشرقيه أو لمدينة الفراجون ( سيدي سالم فى محافظة كفر الشيخ دلوقتى).
55. ↑ ابن إياس، 190/ج1
56. ↑ الشيال ، ج1/153
57. ↑ حسين فوزى، 370
58. ↑ النويرى ، 28/184
59. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 111-112
60. ↑ روفيله، 132-133
61. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 116-117
62. ↑ عزيز سوريال، تاريخ المسيحية الشرقية، 117
63. ↑ ابن إياس، 396/ج1
64. ↑ عبده قاسم، 264
65. ↑ عبده قاسم، 265
66. ↑ ابن تغرى، ج7/109
67. ↑ عبده قاسم، 268
68. ↑ القلقشندى، ج11/397
69. ↑ القلقشندى، ج11/393
70. ↑ القلقشندى، ج11/387
71. ↑ عبده قاسم، 355
72. ↑ المقريزى، الخطط، ج2/518
73. ↑ ابن إياس، 404/ج5
74. ↑ روفيله، 263
مصادر
* ابن إياس : بدائع الزهور في وقائع الدهور, تحقيق محمد مصطفى، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة 1982
* ابن تغرى: النجوم الزاهرة في ملوك مصر و القاهرة (16 جزء)، دار الكتب و الوثائق القومية، مركز تحقيق التراث، القاهرة 2005
* أبو اليسر فرح، تاريخ مصر فى عصرى البطالمة والرومان، عين للدراسات والبحوث الإنسانية و الإجتماعية، القاهرة 2002
* جمال الدين الشيال (أستاذ التاريخ الإسلامي): تاريخ مصر الإسلامية ( جزئين )، دار المعارف، القاهرة 1966.
* حسين فوزى :سندباد مصرى، جولات فى رحاب التاريخ، دار المعارف، القاهرة 1990
* عزيز سوريال عطية ، تاريخ المسيحية الشرقية، ترجمة إسحاق عبيد، المشروع القومى للترجمة، المجلس الاعلى للثقافة، القاهرة 2005
* علاء طه رزق، دراسات في تاريخ عصر سلاطين المماليك،عين للدراسات والبحوث الانسانية و الاجتماعية، القاهرة2008
* قاسم عبده قاسم (دكتور): عصر سلاطين المماليك - التاريخ السياسى والاجتماعى، عين للدراسات الإنسانية والاجتماعية، القاهرة 2007.
* محمد البدرى، الحاكم بأمر الله حرم استخدام "القبطية" حتى فى صلاة المسيحيين، اليوم السابع، 20 نوفمبر 2008.
* المقريزى : اتعاظ الحنفا بأخبار الائمة الفاطميين الخلفا ( 3 اجزاء)، الهيئه العامه لقصور الثقافه ، القاهره 1999.
* المقريزى : المواعظ و الاعتبار بذكر الخطط و الأثار, مطبعة الأدب، القاهرة 1968.
* القلقشندى : صبح الأعشى في صناعة الإنشا ، دار الفكر، بيروت 1988.
* منسى يوحنا : تاريخ الكنيسة القبطية، مكتبة المحبه ، القاهره 1983.
* مصطفى كمال عبد العليم، اليهود فى مصر فى عصرى البطالمة والرومان، مكتبة القاهرة الحديثة، القاهرة 1968.
* مياس نصر منقريوس، الجيش القبطى الوطنى 1800 - 1814 ، مكتبة مدبولى، القاهرة.
* النويرى : نهاية الأرب فى فنون الأدب ، مركز تحقيق التراث ، القاهرة 1992.
* سلامه موسى : تربية سلامه موسى، دار الجيل، القاهرة 1947
* يعقوب نخلة روفيله : تاريخ الأمة القبطية، مؤسسة مارمرقس لدراسة التاريخ القبطى، القاهرة 2000.
* Aziz Surial Atteya, The Coptic contribution to Chriatian civilization
* Tadros Y. Malaty, Introduction to the Coptic Orthodox Church, St. George Church, Alexandria 1993
Holbl, Gunther, A History of The Patolemaic Empire , Routledge, London & New York 2007, ISBN 978-0-415-23489-4
* Sharpe, Samuel, The History of Egypt Under the Ptolemies, Edward Moxon, London 1838, Kessinger Publishing's Reprints, USA 2007, ISBN 1-4325-4859-X
* Cribior, R., Gymnastics of the mind, Greek education in Hellenistic and Roman Egypt, Princeron Univ. Press , Uk 2001
* Harker, A., Loyalty and dissidence in Roman egypt, Cambridge Univ. Press, Uk 2008
* Bell, H., Popular religion in Graeco-Roman Egypt: I The pagan period, The journal of Egyptian Archaeology vol. 34, Egypt exploration soceity 1948
* Herodotus , The Histories, Penguin Books, 1979 هيرودوت
* Encyclopeadea Britannica, Macropeadia, Encyclopeadea Britannica, Inc USA 1978
لينكات خارجيه
* قراءة موضوعية في تاريخ المسيحية المصرية ...
* الحاكم بأمر الله حرم استخدام "القبطية" حتى فى صلاة المسيحيين ...
اتجابت من "http://arz.wikipedia.org/w/index.php?title=تاريخ_مصر_القبطيه&oldid=365954"
تصانيف:
* تاريخ مصر
ادوات شخصيه
* تسجيل دخول / فتح حساب
المتغيرات
النطاقات
* مناقشه
* صفحه
تدوير
تدوير
أعمال
مناظر
* استعراض التاريخ
* عرض المصدر
* قرايه
استكشاف
* الصفحه الرئيسيه
* بوابات ويكيبيديا مصرى
* اخر التعديلات
* صفحة عشوائيه
* مساعده
تواصل
* صالون المناقشه
* طريقة الكتابه
* احداث دلوقتى
* التبرعات
علبة العده
* ايه بيوصل هنا
* تعديلات ليها علاقه
* صفح مخصوصه
* نسخه للطبع
* لينك دايم
* استشهد بالصفحة دى
* الصفحه دى اتعدلت اخر مره فى 3 مارس 2012, 16:32.
* النصوص متوفرة تحت رخصة التشارك الإبداع العزو/المشاركة بالمثل; ممكن تطبيق شروط إضافية. بص على شروط الاستخدام للتفاصيل.